Repas zadnej nápravy
Náprava ktorú popisujem je bez ABS a so stabilizátorom.
Takže v prvom rade treba dat dole zadne sedadla aby sme sa lepšie dostali k lankam od ručnej brzdy. Trochu zošuchneme zadny koberec v oblasti stredoveho panela. Tam odskrutkujeme upinaci hák a vytiahneme lanká. Ešte pokial je auto na zemy teda ho nemame na zdvihákoch snažíme sa povoliť skrutky na tlmičoch od zadnej nápravy pri zdihnutom aute to može byť niekedy nebezpečné ale da sa to aj pri zdvihnutom aute. Auto si nahodime na zdvihaky z oboch stran popripade pod auto vlozime nejake podpery, odstránime obe kolesá a pokracujeme vytiahnutim brzdovych laniek od rucnej brzdy ide to trochu blbo ale da sa to, su tam plastove vlozky ktore su zahaknute v plechu podlahy(bohuzial fotky nemam). Teraz demontujeme vyfuk a rezervu(doporučujem dať dole aj mriežku čo drží celú rezervu). Ďalej pokracujeme odpojením posilovacov bŕzd resp vedenia brzdnej kvapaliny(na obr označené 1) od regulátora.
Ak sa Vám náhodou stane že sa vám zoderú drážky pre klúč stačí zobrat pilník a dve protilahlé strany o nieco zbrúsiť aby sa tam zmestil o cislo menší klúč. Po odmontovaní prívodou ich treba zaizolovať najlepšie že vraj igelitovým sáčkom ale ja som pouzil 2 litrovú flašu do ktorej som napchal obe rúrky. Ďalej je dobre si niečim podoprieť celú nápravu a môžeme odšróbovať 4 matice ktoré držia celú nápravu doporučujem v strede podoprieť nápravu zdvihákom, ktorým sa potom naprava da pomaly dole.
Po vymontovaní nápravy(obr 2)
z auta treba z nápravy odmontovať oba tlmiče. Ďalej pokračujeme vymontovaním komplet rozvodov brzdovej kvapaliny a regulátoru brzdnej kvapaliny. Teraz možeme povoliť matice na torzných tyčách, mne sa podarilo na jednej skrutke zničiť drážky pre torx takze som musel maticu nakoniec odvrtať, pod šróbom sa nachádza podložka ktorá má stredovú dieru vyosenú a je zasunutá do drážky aby držala torznú tyč na mieste, tu podložku musíte vybrať aby ste sa dostali k tyčiam(obr 3).
Je dobré ak tam nastriekate napr WD40ku aby sa tyče trochu uvolnili a šli lahšie vytiahnúť. Nezabudnite ani na stredový stabilizátor tam treba odskrutkovať matice na oboch stranách. Teraz príde jedna z najťažších častí a to rozobrat nápravu. Osobne som to robil trosku silou takze som si jednoducho polozil nápravu na zem a za pomoci kladiva a dosky(aby som neposkodil nahodou kladivom rameno) som zacal trieskat do najprv jedého ramena kolesa a potom do druhého samozrejme islo to dosť z tuha ale po chvílke bol výsledok na svete a náprava sa rozpojila. Z nápravy je potrebné dať dole ako rameno kolesa tak aj rameno nápravy kedže sú obe uložené na čape nápravy(Obrázok 4) kde je vidieť z čoho sa cca skladá celá náprava, iba ložiská sú tam není vyznačené. Rozdiel v ulození je len ten že rameno nápravy je na cape nasunuté napevno a rameno kolesa za pomoci ložisiek. To znamená že ramena kolies treba dat dolu týmto alebo môžete skúsiť najprv vybúchať samotné torzné tyče(nižšie je v texte napísané ako na to) čomá za následok to že rameno kolesa bude držať už iba na ložiskách a na stredovom stabilizátore neviem či pojde lahko vytiahnúť(určite by som nabudúce postupoval skor tým druhým spôsobom)ale ramena nápravy je najlepšie nahriať horákom dať dole s čapu a potom nahriat samotné hlavné teleso nápravy aby sa roztiahlo a cap jednoducho vytiahnut. Ja som to robil tou pracnejsou metódou keďže horák ani žiadny iný zdroj tepla som nemal pri sebe.
Po odstranení oboch ramien z jednej strany som ramená oslobodil od už spomínaných torzných tyčí Nezabudnite že torzné tyče by maly byt označené jedný a dvomi pruhmi takže si dobre zapametajte ktoré kde treba neskor dať a takysto je dobré si označiť aj na ktorom zúbku bola torzná tyč nasadená ulahčí vám to zloženie a nastavenie nápravy. Torzné tyče najlepšie vyťiahnete tak že po odsrobovaní a vytihanutí podložky našróbujete naspať na torznú tyč nejaký srób a budete po nom búchať pokial sa tyč nepovolí a nevylezie von(ja somto robil vačším sróboma poskodil som začiatok závitu takže som ho musel nanovo narezať závitníkom). Výsledok ešte s torznou tyčou je na ďalšom obrázku.
Tu je vidieť že v akom stave bolo ložisko a na ďalšom obrázku je vidieť v ako stave bol čap nápravy.
Vnútro ložiska už ani neexistovalo a zostal len ocelový obal ložiska. Moj prípad nebol až tak moc vážny keďže v niektorých prípadoch sú škody vačšie a to vtedy keď už nezostane ani len obal z ložiska a poruší sa vnútro ramena kolesa, vtedy je potrebné buď vnútro niečim vyvložkovať(bohužial s týmto nemám skúsenosti), alebo je možné zohnať nové rameno ale kde to fakt neviem :D.
Tu je zopár fotiek z vyťahovania starého ložiska.
Zabudol som spomenúť že ložisko jednej strany sa skladá z dvoch častí jedna s obručou sa vkladá zvnútra ramena kolesa čiže smerom k strede nápravy a druhé sa vkladá z druhej strany na koniec kde sa ešte ukončuje guferom aby do nápravy nevnikla voda. Vnútro kde má ísť ložisko jedno aj druhé som dôkladne prebrúsil lebo bolo zahrdzavené a nové ložiska som jemne pomocou dreva a kladiva nabúchal tam kam patria. Cap nápravy by sa mal na hlavné teleso nahodiť tak isto ako sa vyberalo čiže nahriat a vložiť hĺbku vloženia čapu do hlavného telesa by ste si maly predom odmerať aby ste ho nedali bud moc hlboko alebo málo nejaká tolernacia tam určite je. Takisto aj rameno nápravy sa nasúva obdobným spôsobom čiže nahriať a dopraviť na miesto tu si treba dávať pozor aby obe strany ramien nápravy pravé aj lavé boly čo najpresnejšie oproti sebe(aby neboly pootočené. Momentálny by sme maly mať nahodené ložiská v ramenách kolies, čapy v hlavnom telese nápravy a na na nich ramená nápravy. Teraz treba zasunúť torzné tyče do ramien nápravy a nahodiť ramena kolies tak aby presne zapadli do vopred označených zúbkoch. Je dobré si torzné tyče pred montážou odskúsať nasucho nahodiť na raemená kolies aby sli lahsie poprípade trosku ocelovým kartáčom pozbavovať hrdze. Myslím si že ďalej už ani nie je čo písať spojíte ramená kolies s troznou tyčou ktorá už je upevnená na ramenách nápravy, miestnite podložku zaskrutkujete nahodíte stredový stabilizátorsamozrejme sa treba ho nahodiť až nakoniec a co najprsnejšie na otvory pre skrutky. Nahodíte naspať vedenie pre brzdiacu kvapalinu a už zostáva len nápravu namotovať a otestovať. Pri skladaní nápravy som zabudl zdôrazniť že po vložení ložísk do ramena kolesa treba ložiská poriadne navazelínovať a nemusíte s vazelínou vôbec šetriť. Dúfam že som na nič nezabudol. Ostatnéveci už určite dokážete namontovať naspať. Určite si nezabudnite odvzdušniť brzdy.
Samozrejme na ospravedlnte za gramatické chyby a pod. veci :D
Prikladám sem malý chat ak by niekto niečo potreboval: