Prístrojová doska - oprava Budíkov
Kompletné rozobratie prístrojovej dosky(budíkov)
Tento návod vznikol hlavne kvôli opraveniu budíka tachometru pretože sa mi nepodarilo zohnať vhodnú alternatívu čiže iné vhodné budíky za prijateľnú cenu(100 eur je moc). Doporučujem najprv prečítať celý článok až potom začať rozoberať. Tento návod je robený na budíky peugeot 206 1,4 benzín r.2001 není som si istý či sú všetky budíky robené takýmto spôsobom.
Po vymontovaní budíkov z prístrojovej dosky si treba všimnúť že budíky majú po obvode rozmiestnené otvory jednak pre zachytenie zobáčikmi (2) o obal(čierny plast) ako aj na vypáčenie (1) tela budíkov z obalu.
Jemným zasunutím šrobováka do otvorov pre vypáčenie označené 1 treba rozpájať telo s obalom a druhým šrobovákom je potrebné odpojiť zachytenie zobáčikmi označené 2 takto postupujeme po celom obvode.
Keď sa nám to podarí dostaneme samotný obal budíkov a telo budíkov.
Telo budíkov si otočíme a na zadnej strane si nájdeme vyčnievajúce kolíky (3) z priehľadného plastu.
Tie postupne vmáčkneme do vnútra niekedy to ide trosku ztuha pretože samotné budíky sú k plošáku prichytené dutinkovými kolíkmi a preto treba viacej zatlačiť postupne vždy na jeden z kolíkov (3). Po tomto úkone sa nám oddelí vrchná časť budíkov kde na jednej strane je ciferník s ručičkami budíkov a na druhej strane sú strojčeky budíkov.
Teraz môžeme začať s vyťahovaním ručičiek. Návod na vyťahovanie ručičiek je podľa návodu ygnora z www.tuningclub206.com (použil som jeho text preložený do slovenčiny plus aj jeho fotky)aj keď ja som to pôvodne robil podľa neho doladil som ich podľa seba priamo v aute pri zapnutých kľúčikoch hlavne tie malé pretože sa mi pôvodne nepodarilo ich označiť, stačilo si zapamätať koľko bolo v nádrži teda koľko ukazovalo a že pri zohriatom motory akú máte teplotu :).A pri dolaďovaní som využil radar ktorý zobrazuje aktuálnu rýchlosť a nadstavil som o niečo viac aby ukazovalo na budíkoch, ako vlastne idem a otáčky stačí vedieť že koľko vám auto točí keď je zapnutý motor.
Dôležitý krok je vytiahnuť správne ručičky, aby potom neukazovali blbosti. Veľké budíky (ot. km.) majú mechanický doraz, tak stačí urobiť treba fixkou bodku v ktorej polohe sa nachádzajú a pri nasadzovaní ľahko nasadiť o kúsok vyššie pootočiť do polohy k zmienenej bodke a dorazit tak 1,5 až 2 mm od konca, aby ručičky nešúchali o povrch.
Menšie ručičky sú trochu horšie, ale ide to. Ručičky majú v strojčeku magnet, čo je veľké plus. Pokiaľ ich natočíte podľa obr, (ale pred tým vytiahnite tie veľké aby neprekážali), tak sa usadia v polohe podľa obrázku (odporúčam na ne nefúkať atď. pretože ľahko zmenia polohu). Nechajte ich chvíľku ukludniť, aby sa usadily a potom urobte zase bodku v tej polohe. Pri nasadzovaní zase ľahko nasaďte, ale u týchto malých presne na bodky, nechajte ukludniť a pokiaľ zostanú na bodke, tak ich môžete domáčknuť zase 1,5 až 2 mm. Pokiaľ sa to nepovedie, tak ich vytiahnite a nasaďte znovu, až sa to podarí.Nakonec ich otočíte späť a oni sa zarazia o ty malé kolíčky(dorazy).
Na vypáčenie som nepoužil úplne rovnaký nástroj ako odporučil ygnor ale niečo podobné viac na obrázku. Papierik som použil preto aby nástroj nepoškriabal ciferník budíkov pretože je použitá ohnutá kovová čepeľ zo skalpelu.
Teraz treba vymontovať strojčeky z ciferníka. Strojčeky sú prichytené na kolíkoch s cuplíkom(4) a západkami (5) stačilo jemne šrobovákom vpichnúť medzi západky a kolík na jednej aj druhej strane strojčeka a samotný strojček pritom ťahať od ciferníka. Je to dosť zle vidieť na tých fotkách.
Samotné rozobratie strojčeka je jednoduchá záležitosť stačí šrobovákom pichnúť do zobáčikov (6) nachádzajú sa tam štyri takéto zobáčiky mne stačilo na každej strane zastrčiť len jeden a strojček sa roztvoril. Treba si ale dávať pozor aby sa vám po rozobratí strojčeka nestratila pružina a najlepšie je rozobrať iba jeden a potom podľa druhého zistiť ako presne je tam umiestnená tá pružinka zmontovať ten prvý a až potom rozobrať aj druhý ak bude treba.
Takto nejako vyzerá rozobratý jeden strojček.
Pri poruche strojčeka najčastejšie býva chyba na oske (7)pre prevodové ozubené koliečko pretože je z plastu a ľahko sa ulomí tak ako aj v mojom prípade..
Síce som ju zalepil sekundovým lepidlom ale dlho to nevydržalo takže som prešiel na trošku zložitejší plán a to navŕtanie dierky namiesto osky a osadenie novej osky z oceľového drôtu podobného rozmeru cca 1,2-1,3 mm aby koliečko moc nelietalo a ani aby nedrelo. Bohužiaľ opravený strojček nemám odfotený ale funguje úplne bez problémov len ma štve že už aj otáčkomer začína nejako preskakovať asi tiež ulomená oska.
Dúfam že ygnorovi nebude vadiť že som použil časť z jeho návodu. Ďakujem za pochopenie